Węzły żeglarskie

WĘZŁY ŻEGLARSKIE

Opisane poniżej węzły żeglarskie są wymagane do zdania egzaminu na patent żeglarza jachtowego. Każdy węzeł żeglarski posiada opis oraz animację, która powinna ułatwić naukę. Wszystkie zdjęcia są własnością Szkoły Żeglarstwa Dagra.

WĘZEŁ PŁASKI – jak go wiązać?

Znajduje zastosowanie przy łączeniu dwóch lin o zbliżonych średnicach. Nie należy stosować przy silnym obciążeniu, gdyż zaciska się i jest trudny do rozwiązania.

WĘZEŁ KNAGOWY – jak go wiązać?
Węzła knagowego używa się najczęściej do cumowania jachtu przu kei. Można go zawiązać na jachtach, na których są knagi cumownicze. Używa się go do mocowania szotów, fałów, cum na knadze, podwójnym polerze lub kołku.

WĘZEŁ ÓSEMKA – jak go wiązać?
Spełnia funkcje jako zgrubienie liny zabezpieczające przed wysunięciem się jej z bloku lub kipy. Węzeł ten używany jest szczególnie na końcach szotów.

WĘZEŁ SZOTOWY- jak go wiązać?
Typowe zastosowanie to połączenia końca liny z uchem, np. wiązanie szota lub kontraszota do rogu szotowego żagla. Węzeł ten jest łatwy w wiązaniu i rozwiązywaniu. Nie należy stosować przy linach mocno obciążonych, narażonych na częste szarpanie oraz o gładkich, śliskich powierzchniach.

WĘZEŁ WYBLINKA- jak go wiązać?
Używany do zawiązywania linki na linie lub przedmiocie o większej średnicy. Typowe zastosowanie to wiązanie wyblinek(icków) na wantach. Węzeł trzyma się mocno a po namoknięciu trudno się rozwiązuje. Nie należy go używać do dłuższego cumowania gdyż pracując na szarpanie przeciera linę.

WĘZEŁ PÓŁSZTYK- jak go wiązać?
Służy najczęściej do zabezpieczenia(kończenia) innych węzłów, najczęściej cumowniczych. Uwaga – nie należy cumować przy pomocy półsztyku.

WĘZEŁ SZTYK – jak go wiązać?
Jest najprostszym węzłem używanym do krótkotrwałego cumowania na palu lub do pierścienia. Znajduje zastosowanie również przy zakańczaniu innych węzłów do cumowania.

WĘZEŁ CUMOWNICZY ŻEGLARSKI – jak go wiązać?
Węzeł służy do cumowania na polerze, palu lub do pierścienia. Węzeł zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny oplot pala chroni linę od przecierania się.

WĘZEŁ CUMOWNICZY RYBACKI – jak go wiązać?
Jest dobrym węzłem do cumowania; może być użyty do wiązania liny do: kotwicy, wiadra, sondy, ciężarka rzutkowego itp.

WĘZEŁ FLAGOWY – jak go wiązać?
Węzeł używany do wiązania flag, oraz bander. Łatwy do wiązania, błyskawiczny w rozwiązywaniu, wystarczy pociągnąć za wolny koniec liny, aby całkowicie się rozwiązał.

WĘZEŁ RATOWNICZY – jak go wiązać?
Węzeł używany jest bardzo często, a umiejętność sprawnego wiązania obowiązuje każdego żeglarza. Trzeba znać dwa sposoby jego wiązanie Z RĘKI oraz NA SOBIE . Za jego pomocą robi się na końcu liny niezaciskające się oko do cumowania. Typowe zastosowanie to – zabezpieczanie człowieka w trudnych warunkach pracy na pokładzie, za burtą, lub na wysokości. Pętla tego węzła nie zaciska się, nawet przy dużym obciążeniu.

WĘZEŁ CUMOWNICZY – jak go wiązać?
Węzeł służy do cumowania na polerze, palu lub do pierścienia. Węzeł zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny oplot pala chroni linę od przecierania się.

WĘZEŁ KOTWICZNY – jak go wiązać?
Węzeł kotwiczny służy do mocowania kotwicy do jachtu. Do jachtu mocuje się natomiast cumę najczęsciej używając węzła knagowego. Posiadanie kotwicy jest bardzo ważne na każdej łodzi i jest niezbędna jeśli chcemy żeglować bezpiecznie.

WĘZEŁ REFOWY – jak go wiązać?
Stosowany do łączenia dwóch lin o zbliżonych średnicach w wypadku potrzeby szybkiego rozwiązania. Typowe zastosowanie to wiązanie refsejzingów w czasie refowania żagli. Węzła nie należy stosować przy linach narażonych na szarpanie.

WĘZEŁ ZWIĄZ WANTOWY – jak go wiązać?
Służy do łączenia dwóch lin o różnych średnicach, wytrzymuje duże obciążenie. Węzeł nadaje się przede wszystkim do stosowania na linach włókiennych. Węzeł można również zastosować do awaryjnej naprawy wanty. Jednak ze względu na złą pracę lin stalowych, gdy są zagięte na małych promieniach, węzła nie należy stosować na stałe.